Lekcja I – Optymalizacja WordPress

Lekcja I – Optymalizacja WordPress

W polskiej sieci brakuje dziś artykułów na temat skutecznego pozycjonowania, bo choć przez lata namnożyło się agencji SEO – większość niestety nie oferuje wartości dodanej, czyli efektów. Opierając się na linkach, słabej jakości treści blogowej i niestety – braku optymalizacji, trudno o dobre efekty. A szkoda, bo optymalizacja WordPress jest prosta i jeśli znajdziesz kilka godzin na analizę naszych treści, to samemu w krótkim czasie osiągniesz zakładane efekty. Jest tylko jeden warunek. Poprawna polszczyzna, chęć nauki i systematyczność. Będąc leniem zapomnij o wynikach, bo pozycjonowanie jedynie Ci zaszkodzi.

Dzisiaj nauczysz się:

⦁ Jak błyskawicznie zoptymalizować stronę WordPress? 
⦁ W jaki sposób formatować tekst oraz multimedia?
⦁ Jak ustawić struktury linków wewnątrz strony?
⦁ Jak działają roboty wyszukiwarki i kiedy będą efekty?

Optymalizacja WordPress – odrobina teorii

Pewnie nasłuchałeś i naczytałeś się historii, że optymalizacja to klucz do osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarce internetowej. No i racja! Twoja strona lub sklep musi być nacechowany frazami kluczowymi. Nie musisz się znać na programowaniu, by w sekcjach <head>, <body> itd. umieścić pożądane frazy. CMS WordPress, podobnie jak inne silniki stron internetowych pozwala w ustawieniach skonfigurować wszystko, co jest Ci potrzebne do optymalizacji. Nie skupiaj się jedynie na froncie. Wykorzystaj narzędzia, które przygotował WordPress! Wejdź w sekcję ustawienia -> czytanie i na czas budowania witryny odhacz rubrykę “Nie pozwalaj wyszukiwarkom na indeksowanie tej witryny”. Po co? By na chwilę zablokować wyświetlanie Twojej strony w Google, bo dopiero ją szykujesz do ataku na “topy”. Ma to ogromne znaczenie, bo gdy zainstalujesz skrypt i pozostawisz witrynę na kilka tygodni w rozsypce, to w wynikach wyszukiwania będziesz oczywiście widniał, a mottem przewodnim Twojej strony będzie “Hello Word!”. Po co od początku komplikować sobie robotę?

Jak w praktyce ustawić silnik?

Przejdź do ustawień ogólnych WordPress i wpisz tytuł oraz opis Twojej strony. Postaraj się aby w opisie znalazło się główne słowo kluczowe, najlepiej w poprawnej formie gramatycznej (stąd dobrym pozycjonerem będzie, np: polonista, copywriter). Jeżeli prowadzisz sklep z miodem, to jako tytuł witryny wpisz, np: “Truteń”, a opis może być taki: “Miody naturalne online” lub “Sklep z miodami naturalnymi”. Unikaj mieszanek fraz typu: “Miód naturalny pasieka Truteń Mielec”, “Lipowy, agrestowy, brzozowy, miód, miody, pasieka, sklep online mielec, kolbuszowa, tarnów, dębica”. Dlaczego? Bo opis ma charakteryzować Twoją stronę, a od ustawiania poszczególnych słów kluczowych są inne narzędzia. Dowiesz się o nich później.

Optymalizacja WordPress – struktura linkowania

Teraz zaczynamy temat poważniejszy, a więc ustawienie struktury linkowania Twojej strony WordPress. Przechodzimy do Ustawień -> Bezpośrednie odnośniki i ze standardowej opcji “Prosty”, zmieniamy na “Nazwa wpisu”. Tak, jak poniżej.

Dlaczego właśnie tak? Bo powinieneś maksymalnie ułatwiać robotom wyszukiwarki odnajdywanie stron, wartościowej treści. Gdybyśmy zostawili ustawienia standardowe, to odnośnik do tego artykułu wyglądałby, np. tak: “semwp.pl/?p=123″ (każdy kolejny artykuł miałby o numerek wyższy w adresie”. Prawda, że to nieco utrudnia wyszukiwarce znalezienie tego artykułu? No pewnie, że tak. Dodatkowo musisz wiedzieć, że gdy nie zmienisz sposobu linkowania, to odnośniki do Twoich zakładek będą w podobnej formie, co wpis. Wówczas klikając na, np: Kontakt (semwp.pl/kontakt) odnośnikiem będzie semwp.pl/?p=124.

W wersji zoptymalizowanej widzisz w pasku adresu tytuł tego wpisu, tak samo widzi go wyszukiwarka. Wbrew pozorom multum stron nie ma poprawnego linkowania i odpadają w przebiegach podczas pozycjonowania, a to tylko 3 kliknięcia.

Optymalizacja WordPress – podpisywanie zdjęć oraz innych multimediów

Stara szkoła pozycjonowania mówi, że “pakujemy” frazy wszędzie, gdzie tylko mamy możliwość. I to się do dzisiaj nie zmieniło . Zobacz wśród stron, jak wiele z nich posiada multum zdjęć, a nie są one podpisane frazą (prawy przycisk myszy -> otwórz grafikę na nowej karcie). KAŻDE zdjęcie, film lub odnośnik musi posiadać podpis, więc nie marnuj tych sekcji i dodaj słowo kluczowe, alt. Jeżeli Twoja strona ma 5 zakładek i 50 zdjęć (bo prowadzisz galerię lub portfolio) i tylko strony zoptymalizowałeś, to na 55 miejsc, gdzie możesz zamieścić frazę wykorzystujesz jedynie 5. To mniej, niż 10% możliwości Twojej witryny! Znajdź czas, podpisz każde zdjęcie lub film frazą i wówczas wrzuć na stronę. Będziesz zaskoczony, że oprócz zwiększenia siły samej strony, pojawisz się także w wyszukiwarce graficznej.

Optymalizacja WordPress – steruj robotami wyszukiwarki

Zapewne wiesz, że słowa kluczowe w tekście należy pogrubić. Stosujemy w tym celu znaczniki <h1-6>, <b>, <strong> aby wyszukiwarka mogła Cię łatwiej indeksować. Poprawnie sformatowany tekst to nie tylko gwarancja szybszego pozycjonowania, ale też oszczędności czasu robotów (jak kontrola skarbowa – im krótsza, tym mniej strachu, że nabroiłeś). Wyobraź sobie, że olałeś zajęcia i musisz nadrobić notatki. Znajomy jadący na trójach daje Ci swój zeszyt, przepisujesz wszystko jak leci, ale niewiele informacji zapadło Ci w pamięć, bo znajomy nie lubił ani ślaczków, ani innych pogrubień. Po miesiącu znów olałeś zajęcia, ale tym razem pożyczyłeś notes od przykładającego się do lekcji znajomego. Przepisujesz informacje, ale w pamięć zapadają Ci podkreślenia, pogrubienia lub nawet pomazane żółtym flamastrem kluczowe informacje każdego akapitu. Coś się w tym zeszycie dzieje. Coś ten uczeń sobie ułatwia. Rób to samo z tekstem na stronie, a ułatwisz wyszukiwarce robotę i skoczysz do góry!

Optymalizacja WordPress – Przygotuj się na kontrole!

Jeśli sam nie miałeś, to na pewno znasz kogoś, kto miał do czynienia z jakąś kontrolą. Może ona przebiec pozytywnie, a może narobić trochę bałaganu. Mając to na uwadze pamiętaj, że zadaniem wyszukiwarki jest skontrolowanie Twojej strony. Jeżeli Twoja weryfikacja przebiegnie pomyślnie (gdy zastosujesz się do wytycznych z tego artykułu), wspinasz się do góry – jeżeli negatywnie – lecisz w dół lub możesz dostać filtr/bana. Wyszukiwarka co prawda jest algorytmem, ale i ona lubi, gdy “robota idzie szybko”. Źle zoptymalizowana strona stopuje roboty wyszukiwarki, muszą one domyślać się, co autor miał na myśli i skutkuje to o wiele słabszym pozycjonowaniem.

Optymalizacja WordPress – kiedy zobaczysz pierwsze efekty?

Pamiętasz, co pisaliśmy o wyłączeniu indeksowania Twojej strony? Teraz pewnie rozumiesz, że miało to na celu przygotowanie/przeprowadzenie optymalizacji. W zależności od wielkości strony, proces może zająć godzinę, a możesz się gnębić i dwa tygodnie. Gdy jesteś już pewien, że wszystko przygotowałeś na “tip top” – śmiało puszczaj stronę w ruch i zacznij pozycjonowanie regularne lub kampanię AdWords.

Wielu programistów/pozycjonerów buduje strony na zapleczu i dopiero po optymalizacji przenoszą na serwer, podpinają domenę i zaczynają SEO. My również działamy w ten sposób. Teoretycznie wyłączenie indeksowania w wyszukiwarce może nie przynieść zamierzonego efektu. Rzadko się to zdarza, ale bywają sytuacje, że pomimo prośby o nieindeksowanie, strona jest widoczna w wyszukiwarce.

I najważniejsze – kiedy te pierwsze efekty? Po jednej dobie, maksymalnie dwóch. Zazwyczaj jednak zaindeksowanie strony zajmuje parę godzin.

Optymalizacja WordPress – zbieramy wiedzę do kupy

Dziś dowiedziałeś się, jak przygotować stronę WordPress do pozycjonowania. Ustaw tytuł, dodaj poprawny opis i zadbaj o linki. Następnie sformatuj teksty, pogrub słowa kluczowe i dodawaj multimedia podpisane frazą. Jeżeli wszystkie kroki wykonasz poprawnie (trudno tu cokolwiek spartolić), zaoszczędzasz od 250 do 400 złotych na optymalizacji i jesteś bogatszy o wiedzę praktyczną. Nic tak przecież nie cieszy, jak efekty ze swojej własnej, nawet powolnej pracy! Powodzenia!